tisdag 22 januari 2008

"I'd like to check you for ticks"

För några minuter sedan satt jag på bussen och lyssnade på min (amerikanska) favoritradiokanal Crazy Country 105.9. Då hörde jag textraden i rubriken. Den var slutklämmen i refrängen av en låt som verkade var en kärleksförklaring. Det var lite svårt att höra eftersom bussen alltid gasar på så in i helvete på motorvägen. Jag lyckades uppfatta ord som "moonlight" och "wildflowers" innan den där önskan om att få kolla efter fästingar på sin älskades kropp. Först kunde jag inte bestämma mig för om textraden var smart, originell och gullig eller störd, obehaglig och fånig.

Nu, när jag står vid en av skolans datorer och har letat upp hela texten har jag svaret. Låten, som heter just Ticks, är skriven av Brad Paisley och slår världsrekord i sexistisk smetig countrylyrik.

Eller? Det kanske bara är jag som är en präktpadda? Fan, det är svårt det här med konst.

You press that bottle to your lips
And I wish I was your beer
In the small there of your back
Your jeans are playing peekaboo
I'd like to see the other half of your butterfly tattoo.

Inga kommentarer: