måndag 18 februari 2008

Snabbköpskassörskans sanningsord

Scen: Kassan i Albertsons matvarubutik.
Medverkande: Franz (iförd grön träningsjacka, röda hörlurar och blå palestinasjal) och kassörska (iförd svarta Albertsonskläder)

Kassörskan: I like your scarf.

Franz: Thanks.

Kassörskan: Did you get it at Urban Outfitters?

Franz: No, my friend got it for me in Tunisia.

Kassörskan: Wow, that's even cooler.

Det hade hon ju rätt i.
Här vill jag passa på att förtydliga lite kring palestinasjalen. Innan jag reste hit fanns det personer som påpekade för mig att det var bäst att lämna sjalen hemma. Någon var till och med en aning hånfull. Att valsa in med en arabisk symbol i det stora antiterrorlandet var en superkorkad idé ansåg hen. Och mycket riktigt, när jag första gången gick ut iförd palestinasjal på de amerikanska gatorna lät reaktionen inte vänta på sig. Total likgiltighet. Det är ingen som bryr sig. Eller rättare sagt, det är ingen som läser in varken vänsteråsikter eller arabpropaganda i palestinasjalen här. Det är faktiskt till och med så att de amerikanska trupperna använder sin egen variant, under benämningen shemagh. Ingen rädder för sjalen här med andra ord.


Obs! Det är inte Franz på bilden. Jag skulle aldrig använda en så löjligt liten pistol.

Inga kommentarer: