måndag 9 juni 2008

På den glittrande blåa ocean. Not.

Det är som bekant slutminuterna innan hemresan och jag pysslar med ditten, datten och mest ingenting. Tittar på europeisk fotboll förstås. Igår bjöd jag huset på swedish meatballs med potatismos, gräddsås och lingonsylt. Jag tvingade också på dem lite sill som faktiskt inte avfärdades så brutalt som jag trott. Köttbullarna var mycket uppskattade. Jag hade dock lite problem att besvara frågan "Hur använder man lingonsylten?". Det svenska godiset, gelehallon, bilar och mjölkchoklad var det som gillades mest. Jag tyckte att det var roligt och lite ironiskt att motiveringen var "It is good cause it is not as sweet as american candy".

För övrigt var jag på valsafari idag. Ensam. Elijah hade fixat in mig gratis. Det var dimma och flera meter höga vågor som slängde båten hitan och ditan. Hälften av personerna ombord satt eller låg ner med kritvita ansikten. Alla väntade på den egna spyan. För min del var väntan utan resultat som tur var. Efter några timmar lugnade sig havet och sikten lättade något. Kräket kröp tillbaks ner i magsäcken. Jag satt med min nya Xsi-kamera i knät och lyssnade på Håkans version av Eldarevalsen. Det var marint och fint. Ännu trevligare blev det förstås när vi fick se de Humpbacks som var vitsen med hela resan. Präktiga däggdjur må jag säga. Och nu sitter jag här med skvalp i hörselgångarna. Det kommer bli en böljande natt tror jag.

Humpback.

Turister (förgrunden). Humpbacks (bakgrunden).

Delfiner.

Sjölejon (Finn fem stycken).

Kaliforniska sjölejon och ett alaskianskt fettodito.

2 kommentarer:

idaida sa...

alltså, havet på sista bilden (den med sjölejonen) är så brutalt jättecoolt. som de klippigaste stenar någonsin. vilket mästerverk!

ps. kämpinge-strand och -parasoll på bloggen.

idaida sa...

HA HA HA HA HA!! Nu förstorade jag bilden och såg att det coola havet som såg ut som klippor faktiskt var klippor. Nu tappade du alla dina coola-fotograf-credd-poäng från mig och jag framstår som dum i huvudet. tjo!